Ferenc Leijs, oprichter en directeur van de handelsonderneming E-GADGET.EU, deelt zijn ondernemersverhaal. Van een start op de zolderkamer in 2016 tot een groeiende groothandel in gadgets, telefoon accessoires en outdoor toepassingen, dat dit jaar een omzet van 1,5 miljoen euro verwacht. Daarbij speelt De Kredietunie Regio Tilburg een belangrijke rol. Hoe vond Ferenc de weg naar deze financieringspartner, en wat heeft het hem gebracht?
Een ondernemer in hart en nieren
“Ik ben in 2016 begonnen op mijn zolderkamer met letterlijk 10 oplaadkabels van het merk inCharge (Rolling Square). Daarna groeide het naar 20 en 30 stuks enzovoorts. Mijn eerste grote succes kwam toen A.S. Adventure, het moederbedrijf van Bever, een paar honderd kabels bij me bestelde. Ik kan wel zeggen dat dát moment de start was van mijn bedrijf. Door de uitbreiding van het aantal producten, deels ook onder mijn eigen merknaam Luvego, groeide de omzet flink. Natuurlijk maak je soms fouten, of koop je een product in dat toch niet zo goed loopt, maar dat hoort bij ondernemen.”
Hoe kwam je bij De Kredietunie terecht?
“Mijn bedrijf groeide, en in juni 2023 had ik mijn eerste financiering nodig,” zegt Ferenc. Ik kwam bij De Kredietunie terecht via mijn vader, Sjef Leijs,” vertelt Ferenc. “Hij kende Hans Melissant, die betrokken is bij De Kredietunie. Ik had een financiering nodig om mijn bedrijf uit te breiden, maar bij de Rabobank liep ik vast. Mijn vader stelde voor om De Kredietunie te benaderen. Ik wist niet eens dat ze bestonden. Na een gesprek met de heren van De Kredietunie die mijn financieringsprobleem snel helder hadden gaven ze aan mij dat ik de ideale kandidaat was die ze wilde helpen met een financiering.
Waarom de ideale kandidaat?
“De kredietcrisis heeft veel veranderd. Mensen zoals Jan Denis en Bart Taminiau, komen uit de bankwereld en zagen hoe moeilijk het is geworden voor ondernemers om bij banken een financiering te krijgen. Vooral startende ondernemers moeten vaak aankloppen bij familie of vrienden. Dat wilde ik niet. Ik wil volledige zeggenschap over mijn bedrijf behouden. Ik had een goed businessplan, maar daarnaast breng ik mijn visie het liefste mondeling over. Dat verhaal sprak ze gelijk aan, mede omdat ze waarschijnlijk al veel over mijn bedrijf wisten. De financiering was via De Kredietunie binnen een maand geregeld. Dat is echt een groot voordeel, ze werken snel en persoonlijk. Recent had ik opnieuw een financiering nodig, en die was binnen 8 dagen rond. Dat persoonlijke contact en het inlevingsvermogen van de mensen van de kredietunie maakt het een stuk eenvoudiger.”
Hoe staat je bedrijf er nu voor?
“Met ups en downs,” geeft Ferenc toe. “Vorig jaar was wat minder, maar dit jaar verwacht ik een omzet van 1,5 miljoen euro, met een mooie winst. Ondernemen zit in mijn bloed; ik heb altijd gehandeld. Vanaf mijn 8e was ik ook als DJ actief, maar daar ben ik een paar jaar geleden mee gestopt. Ik heb mijn apparatuur nog, altijd handig voor als ik een feestje geef.”
De Kredietunie verdient meer bekendheid
“Het is jammer dat De Kredietunie niet bekender is,” zegt Ferenc. “Jonge ondernemers zoeken online, en daar kom je ze niet snel tegen. Maar ik promoot ze zeker bij andere ondernemers. Ze zijn een geweldige partij voor wie niet bij een traditionele bank terechtkan.”
Wat zijn je doelen voor de toekomst?
“Ik krijg veel advies, o.a. van Paul de Bonth. Hem zie ik echt als mijn leermeester. Hij voorziet dat ik de komende 10 jaar nog aanvullende financieringen nodig zal hebben om te blijven groeien. Bij De Kredietunie zitten mensen met veel kennis en middelen. Hopelijk willen ze mij in de toekomst ook blijven ondersteunen, mits ik mijn zaken goed op orde heb en houd!”
Ferenc sluit af met een trotse glimlach: “Onlangs is hier een 45ft container gelost met spullen voor de decembermaand. Als ik dat zie dan denk ik: wow, dat doen we toch maar mooi!”